Track and Trace

Video analyse die de ideale lijn en werkelijke lijn van individuele schaatsers kan visualiseren, zodat deze trainbaar wordt voor de schaatsers.

Met snelheden tot 60 km/u gaan schaatsers door de bocht. Op de 500m en 1000m wedstrijden zie je dat het soms lastig is om op deze snelheden de bochten te kunnen houden. Voor langebaan schaatsers is het van belang om te weten wat hun ideale lijn is op verschillende snelheden. Wanneer deze bekend zijn kan daar ook op getraind worden.

Het Track and Trace project probeert hier middels videoanalyse een oplossing voor te vinden. Een 180 graden camera overziet de gehele bocht van de langebaan en kan een atleet volgen. Met Game-on, een bedrijf dat koploper is voor videoanalyse in teamsporten, kijkt de KNSB en Innovatielab Thialf of ook in het schaatsen atleten automatisch gevolgd kunnen worden vanuit een videobeeld. Bovendien kijken we of de ideale lijn per persoon bepaald kan worden. Het doel is uiteindelijk een gebruiksvriendelijke applicatie te bouwen voor de schaatscoaches.

Binnen de shorttrack wordt al jaren elke training gefilmd door de embedded scientist en studenten. In theorie zou de 180 graden camera dit handmatige werk over kunnen nemen. Game-on zet verschillende software technieken in om de treintjes in het shorttrack automatisch te volgen. Voordeel van het digitaal volgen van schaatsers is dat je vanuit een 180 graden beeld meerdere streams kan maken van verschillende treintjes schaatser op eenzelfde moment. 

Dit project is in de pilotfase en kijkt of de oplossing van de 180 graden camera in combinatie met de softwaretechnologie van Game-on een geschikte oplossing kan zijn voor het schaatsen.